مهدی مهدوی زاهد؛ زهرا محقق معین
چکیده
دانشگاه علامه طباطبائی بهعنوان زادگاه مطالعات حقوق رسانه در کشور، باید متناسب با سرعت و حجم بالای تحولات عرصۀ فناوری اطلاعات و چالشهای حقوقی ناشی از آن، برنامهریزی و محتوای آموزشی رشتۀ حقوق ارتباطات را روزآمد و کارآمد کند. هدف این پژوهش کمک به همگامسازی آموزش حقوق ارتباطات با تغییرات پویای اجتماعی در کشور است. این مقاله درصدد ...
بیشتر
دانشگاه علامه طباطبائی بهعنوان زادگاه مطالعات حقوق رسانه در کشور، باید متناسب با سرعت و حجم بالای تحولات عرصۀ فناوری اطلاعات و چالشهای حقوقی ناشی از آن، برنامهریزی و محتوای آموزشی رشتۀ حقوق ارتباطات را روزآمد و کارآمد کند. هدف این پژوهش کمک به همگامسازی آموزش حقوق ارتباطات با تغییرات پویای اجتماعی در کشور است. این مقاله درصدد پاسخ به این پرسش است که جایگاه مطالعات رسانههای نوین در دانشگاههای هاروارد؛ آکسفورد و کمبریج چیست و چگونه میتوان از برآیند این بررسیِ تطبیقی به ارائۀ الگوی مطلوب برای دانشگاه علامه طباطبائی رسید؟اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻈﺮ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ «ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای» و ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻣﺎﻫﯿﺖ «ﺗﻮﺻﯿفی» و «تبیینی» است. براساس یافتههای این تحقیق، برنامۀ آموزشی دانشکدۀ حقوق هاروارد نسبت به دانشگاههای آکسفورد و کمبریج از انعطاف و تنوع بیشتری برخوردار است. در این دانشکده تمرکز اصلی در درجۀ اول بر تربیت وکلای حرفهای است و تربیت پژوهشگران و سیاستگذاران حقوقی اولویت دوم است اما در برنامۀ آموزشی دو دانشگاه انگلیسی، شاهد فاصله گرفتن از تخصصگرایی محض و تدریس محتوای چند رشتهای هستیم. گفتنی است که براساسِ مطالعۀ برنامۀ دانشکدههای حقوق سطح یک دنیا، برنامۀ آموزشی رشتۀ حقوق ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبائی نیازمند بازنگری و بهروزرسانی جدی است.